abba Motorcycle Equipment
abba Motorcycle Equipment har designat och tillverkat depåstöd, lyftar och annan verkstadsutrustning i över 20 år.
De är ett familjeägt företag som grundades 1992 av Alan Burdett som då var motorcykeltekniker och ingenjör. Han fann att det dåvarande utbudet av depåstöd och lyftar för motorcyklar var helt otillräckligt för jobbet. Detta var vid en tidpunkt när ett stort antal japanska sporthojar kom in på marknaden, varav de flesta inte hade centralstöd. Den enda stöden som fanns var de som används av tävlingsteam. Dessa depåstöd är bra för att hålla en motorcykel upprätt när du har ett team av medhjälpare, men vad händer om du vill använda ett depåstöd säkert på egen hand hemma? Eller om du behöver ta bort gaffeln, stötdämpare eller svingen? Inget av detta kan göras på ett säkert sätt på egen hand med ett konventionellt depåstöd, därav behovet av något nytt och bättre....
Efter omfattande tester av nya idéer om olika sätt att lyfta en motorcykel, och många prototyper senare, föddes abba superbike stand. Detta depåstöd gör det möjligt att på ett tryggt, enkelt och säkert sätt lyfta motorcykeln, även på egen hand.
Ur Alan Burdetts "eurekaögonblick" med superbike stand föddes företaget "abba": Alan Burdett Bike Accessories - det alltså inget att göra med svenska ABBA :-).
abba superbike stand är patenterat och det är fortfarande det enda stödet med vars hjälp du kan utföra vissa typer av åtgärder så som borttagning av gaffel, byte av stötdämpare eller sving.
Produkter från abba används nu av många motorcykeltillverkare, återförsäljare, besiktningsstationer, tävlingsteam, brittiska polisen, den brittiska Superbike Championship och tiotusentals kunder över hela världen. Tillverkningen sker i South Woodham Ferrers i Essex, England. Nästan alla processer i tillverkningen sker här, vilket gör det lätt att ha god kvalitetskontroll.
abba fortsätter att utveckla fler unika produkter baserade på samma koncept - det ska vara mer praktiskt och mångsidigt, enklare och säkrare än något annat på marknaden.
- 1
- 2